Not all pages are available in English. In this case, content is displayed in German.
X

Can’t Pay? Won’t Pay!

Comedy by Dario Fo

Heidelberger Schlossfestspiele
Heidelberger Schlossfestspiele
Theatre
Dicker Turm
German version by Peter O. Chotjewitz

Rents are sky-rocketing, not to speak of electricity and water bills as well as supermarket prices:  How are normal people supposed to make ends meet? Antonia thinks: That’s enough! – and pilfers a nearby supermarket with a group of women. Unfortunately, they reckoned without their husbands who are surprisingly honest. On top of that, the police start to search every flat in the neighbourhood. But exceptional circumstances require exceptional imagination – A quality the women in Dario Fo’s play definitely demonstrate with their quick and brave moves.

Entitled »Non Si Paga! Non Si Paga!« in the Italian original, the author’s work decries social ills. It was developed in 1974 and reworked in 2009 in the context of the financial crisis. Winner of the Nobel Prize in Literature, Fo was a master of comedy and got arrested several times on stage for instigating people to carry out small day-to-day revolutions.

Direction
Stage and Costumes
Thomas Rump
Lighting Design
Dramaturgy
Antonia
Margherita, Antonias jüngere Freundin
Marie Eick-Kerssenbrock
Giovanni, Antonias Mann
Luigi, Margheritas Mann
Polizist, Leichenbestatter, Alter, Bankdirektor
Assistant Director and Stage Manager
Therese von Aretin
Direction Hospitanz
Melissa Ludwig
Assistant Costumes
Anna Kuwert
Dramaturgy Hospitanz
Lydia Gebker
Soufflage
Henner John

The production of the decorative parts is carried out in the workshops of the Theater und Orchester Heidelberg.

A complete list of all employees of the technical departments involved can be found here.

»Es wird lustig, sehr lustig«, verspricht Frank Barsch im Mannheimer Morgen (17. Juni 2024). Auto Dario Fo habe »immer neue Wendungen und Pointen« erfunden und Philipp Löhle als Kenner von »Farcen und sozialen Verwerfungen« sei »heute der richtige Regisseur dafür: Er meint es ernst, und es darf gelacht werden«. Mit »Liebe zur Pointe und zum Detail« habe er aus Fos Stück ein »Ereignis« gemacht, mit einem Ensemble, das »sich gegenseitig in Höchstform« gespielt habe. Fazit: »Das Publikum war ernsthaft begeistert.«

»Beste Unterhaltung« zwischen »aberwitzigen Turbulenzen« und Kapitalismuskritik – Heribert Vogt berichtet in der Rhein-Neckar-Zeitung (18. Juni 2024) von einer »schrillen Komödie«, die »bei allem Klamauk« einen auch »heute wieder zutreffenden wahren Kern« habe. »Am Ende gab es begeisterten Beifall.«